Google Penguin

Google Penguin Update

Wat kunnen we verwachten van Google Penguin?

Google Penguin

Zoals we gewend zijn van Google, weet de zoekmachine ons SEO’s regelmatig te verrassen door het algoritme eens helemaal als een sneeuwbol om te gooien. Althans, zo voelt het op het moment dat er een update wordt doorgevoerd. Als er vervolgens eens dieper in de materie gedoken wordt, lijkt het allemaal heel logisch te zijn.

Eind april was zo’n moment, want op de 28ste van de maand werd Google’s Penguin update doorgevoerd. Deze update had een redelijk grote impact op de zoekresultaten, waardoor veel SEO’s hun strategieën moesten aanpassen. Al snel werd duidelijk waar het probleem lag: het backlinkprofiel.

Inmiddels zijn we vier maanden verder en heeft Penguin zelfs een update gekregen, welke we gemakshalve maar Penguin 1.1 noemen.

Wat weten we van Google Penguin?

Zoals elke update van Google is ook Penguin in het leven geroepen om uiteindelijk betere resultaten voor te schotelen aan de gebruiker. In dit geval richt de update zich minder op het naar boven brengen van betere resultaten, maar meer op het omlaag halen van websites die op een spammerige manier aan hun rankings zijn gekomen. En met deze spammerige manier wordt vooral een manipulatie van het linkprofiel bedoeld. Noem het spam, noem het over-optimalisatie; in beide gevallen gaat het om een niet-organisch linkprofiel.

Om het nog maar iets concreter te maken, loop je gevaar in de volgende situaties:

  • Wanneer meer dan 60% van de linkteksten van je inkomende links bestaan uit exact match keywords met een hoge concurrentie (zie onderstaande grafiek afkomstig vanMicrositemasters.com):

inkomende links Google

  • Wanneer weinig van je inkomende links afkomstig zijn van een websites relevant aan het onderwerp van jouw website. Hierbij geldt: hoe kleiner het aandeel van links van websites uit dezelfde niche, hoe groter het gevaar dat je loopt. Het wordt echter pas echt gevaarlijk wanneer dit minder dan 30% is van je totale linkprofiel:

percentage inkomende links google

De “Penguin-penalty” bestaat niet

Hoewel er regelmatig op die manier over is gesproken, bestaat de “Penguin-penalty” niet. Het is simpelweg een kwestie van oorzaak en gevolg. Penguin zorgt niet voor een directe straf voor een bepaalde website die zich schuldig maakt aan spammerige activiteiten. In plaats daarvan worden de spammerige links uit het linkprofiel van deze website gedevalueerd, met als logisch gevolg dat rankings verloren gaan. Het is dus geen penalty maar een indirect gevolg van het niet hebben van een in Google’s ogen organisch linkprofiel.

Google Penguin heeft linkbuilding veranderd

De invulling van de linktekst van een externe link is altijd een belangrijke factor geweest bij de uitvoer van linkbuilding. Het liefst wil je met je vliegticketsite zoveel mogelijk links hebben waar het keyword “vliegtickets” in voorkomt, hetzij losstaand of gecombineerd met een interessante bestemming. Het hebben van linkprofiel dat voor het grootste deel bestaat uit linkteksten met “vliegtickets” terwijl dit niet in je merknaam voorkomt, oogt echter niet organisch. Dat dit een factor is geworden in Penguin is hiervan een logisch gevolg. Zelfs wanneer je bewust zeer gevarieerde linkteksten hebt in je linkprofiel, maar het gecombineerde aantal van geoptimaliseerde linkteksten (enkel keywords) boven die grens van 60% komt, loop je nog steeds gevaar. Dit is iets wat ik uit onderzoek kan bevestigen, doch niet als praktijkvoorbeeld kan delen in verband met discretie richting de klant.

Google Penguin richt zich op exacte keyword phrases

Door jouw belangrijke zoekopdracht in Google aan te vullen met de uitsluiting van iets irrelevants, zoals in het voorbeeld “amazon.com” wordt genoemd, werden de “pre-Penguin” resultaten getoond. Tegen de tijd dat ik dit las, werkte de hack echter niet meer. Behalve dat het natuurlijk een leuke hack was om een eventuele drop in rankings te diagnostiseren, drong het meest interessante gegeven pas later tot me door: de devaluatie van de waarde van de links voor een website vindt plaats op keyword niveau. De devaluatie van de links heeft dus minder invloed op de totale website, maar meer op het keyword niveau van de keywords die zo veel voorkomen als linktekst van inkomende links.

Wat te doen bij een Penguin-drop?

Het vervelende dat een drop in rankings als gevolg van Google Penguin geen penalty is, heeft als gevolg dat een snelle terugkeer in de resultaten er vaak niet in zit. Het is namelijk niet zo simpel als het rechtzetten van een foutje, een reconsideration request doen en vervolgens met je fingers crossed gaan wachten op een antwoord van Google. Links uit je linkprofiel, welke het jou mogelijk hebben gemaakt om op jouw belangrijke keywords te ranken, zijn gedevalueerd op keyword niveau en kunnen met een paar simpele acties niet hun waarde terugverdienen. Daarnaast hebben we het over linkbuilding: hetgeen waar veel SEO’s een hekel aan hebben vanwege de afhankelijkheid van derden. Echter zal je toch zoveel mogelijk moeten proberen om recht te zetten wat kan. Begin dus bij het begin:

  • Begin bij de links waar je invloed op hebt, zoals andere sites van jezelf en sites van vrienden en/of mensen uit je netwerk. Probeer de linktekst te (laten) veranderen naar een combinatie van je focus keyword met je merknaam of enkel je merknaam.
  • Probeer links waarbij het wijzigen niet (gemakkelijk) gaat, te (laten) verwijderen.
  • Speel Google’s spelletje mee en haal alles uit de kast om aan een organisch(er) linkprofiel te bouwen door boeiende content te schrijven, interessante insights uit onderzoeken te delen of welke andere manier waarmee jij je met je merk kan onderscheiden van je online concurrenten. Richt je hiermee meer op variatie in domeinen, type links (gastblogs, nieuws-/persberichten, enz.) en linkteksten (merknaam, URL’s als linktekst en zelfs “klik hier” en “website”).

De bottom-line is dat je je strepen terug moet verdienen, omdat je deze volgens Google op een onnatuurlijk wijze hebt verkregen. En ja, dat gaat je veel tijd kosten.

De volgende Penguin update?

Net zoals Google’s Panda update, zal ook Penguin regelmatig een refresh krijgen, welke als finetuning van het algoritme gezien kan worden. Als we Matt Cutts moeten geloven, zal de basis echter hetzelfde blijven. Penguin heeft zich vanaf het begin gericht op de waardebepaling van links, en dit zal ook de komende tijd zo doorgaan: