Linkbuilding: SEO positie bepalen

Linkbuilding

Linkbuilding

Een toppositie in onder andere de onbetaalde zoekresultaten van Google wordt met name bereikt door het hebben van een sterker linkprofiel dan de concurrentie. Maar wat is een linkprofiel (linkbuilding) en hoe kun je deze met elkaar vergelijken?

Links zijn niet belangrijker dan andere SEO-factoren. De technische en textuele richtlijnen vanuit onder andere Google dienen allen zo goed mogelijk opgevolgd te worden om kans te maken op hoge posities. Je kunt nooit meer dan honderd procent aan het ideaalbeeld voldoen en het verschil op de laatste vijf procent is nihil. In tegenstelling tot de andere factoren kennen links wél een overtreffende trap. Je kunt altijd meer en betere links verkrijgen dan je concurrenten.

De concurrentiegraad binnen onbetaalde zoekresultaten beoordeel je voornamelijk op basis van links. Linkaanwas kost tijd. Bij het goed monitoren van de concurrentie zie je nieuwe top tien gegadigden lang vooraf aankomen.

SEO Linkbuilding Google

Een linkprofiel bestaat uit de collectie van alle inkomende links naar een website. Hierbij kijken zoekmachines in hoeverre iedere link ook geldt als waardevolle stem van vertrouwen. Iedere link vertegenwoordigt in bepaalde mate de autoriteit en thematische relevantie van de linkende partij.

Een ideale link komt van een belangrijke website die op zijn beurt veel links van belangrijke sites ontvangt. Een ideale link bevat de zoekterm in de tekst van de link zelf en de teksten daaromheen. Bij voorkeur gaat de linkende website helemaal over het juiste thema en ontvangt deze relevante links.

Een ideale link staat op een pagina die veel linkwaarde ontvangt vanuit zijn eigen site en eventuele directe links van buitenaf. Linkwaarde wordt als het ware van pagina op pagina doorgegeven, waardoor de homepage vaak de belangrijkste pagina van een website is. Technieken als ‘nofollow’ beperken het doorvloeien van linkwaarde via links.

Een enkele ideale link zorgt niet voor topposities en pas gegroepeerd kunnen zoekmachines kijken naar de onderlinge patronen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de timing van nieuwe aanwas en wordt gezocht naar tekenen van onnatuurlijkheid. Verdachte links worden geheel of gedeeltelijk in waarde verminderd en zelfs misvattingen van onnatuurlijkheid delven vaak het onderspit. Een goed linkprofiel omvat een grote verscheidenheid aan links en een evenwichtige balans wordt beloond.

Te afhankelijk zijn van één soort links zorgt voor grotere schommelingen in ranking zodra wegingsfactoren door zoekmachines worden bijgesteld. Teveel gelijksoortige links tonen zoekmachines ook dat er slechts een smal draagvlak voor topposities is. De oplossing: linkbuilding.

Het beoordelen van een linkprofiel (linkbuilding profiel)

Bij het inschalen van de concurrentie in onbetaalde zoekresultaten kijk je dus niet alleen naar het aantal inkomende links van de websites binnen de top tien. Niet alle individuele links zijn gelijk aan elkaar en de diversiteit en natuurlijkheid van het linkprofiel spelen tevens een grote rol. Wel geven de aantallen een indicatie van schaalgrootte waarin moet worden gedacht.

Wanneer alle scorende partijen rond de 100.000 inkomende links ontvangen kom je er met vijftig links niet eenvoudig tussen. Met 50.000 links hangt dat verschil veel meer af van de kwaliteit van de links. Als tussen deze grootmachten toch een partij met 5.000 links in de top tien prijkt is dat een interessante afwijking om verder te onderzoeken. Kun je afkijken met welke links dit is bereikt of kun je grootschalige onnatuurlijkheden bij de andere partijen ontdekken?

Voor al dit werk moet je natuurlijk wel het linkprofiel van je concurrenten kunnen bekijken. Hiervoor bestaan diverse opties met elk hun eigen sterke en minder sterke punten.

Linkbuilding Tools

Link:http://…

De meest bekende optie om links te bekijken is de zoekopdracht “link:https://www.seowiz.nl/hoog-in-google/” in Google. Wat veel gebruikers echter niet weten, is dat hier slechts een redelijk willekeurige selectie wordt getoond en dat dit alleen de links naar de ingegeven pagina zijn.

Google Webmaster Tools

Op https://www.google.com/webmasters/tools/ kun je aantonen dat een website jouw eigendom is en vervolgens onder ‘Verkeer -> Links naar uw site’ toont Google een groot aantal links dat hij naar de website kent. Helaas kan dit hier niet voor de concurrenten worden gedaan.

Bing Webmaster

Zoekmachine Bing heeft in zijn online omgeving voor webmasters geen beperking ingebouwd, waardoor alleen links naar de eigen site kunnen worden bekeken. Na het verifieren van een eigen website op http://www.bing.com/toolbox/webmaster kan onder ‘Diagnostiek & hulpmiddelen -> Koppelingverkenner’ iedere URL worden ingevoerd. Door het werken met enkele beschikbare filtermogelijkheden (zoals ‘Bereik’) kan veel inzicht in de inkomende links worden verkregen. Het exporteren van data toont een nog grotere selectie.
Open Site Explorer (SEOmoz)

Naast de gratis tools vanuit zoekmachines zijn ook enkele betaalde opties in dit gat gesprongen. Deze partijen struinen net als zoekmachines het internet af en proberen bij een zo groot mogelijk deel daarvan de link verbanden in kaart te brengen. Op http://www.opensiteexplorer.org/ kan gratis enig inzicht worden verkregen en na een toch wel grote investering kan ieder linkprofiel in veel detail worden uitgeplozen. Via deze data is een onderling verschil in zoekmachine ranking goed te verklaren en kan de benodigde inhaalslag worden beraamd. Het hele internet in kaart brengen kost veel rekenkracht en dergelijke partijen moeten kiezen welk deel van het internet intensiever aan te pakken en hoevaak ze deze pagina’s opnieuw controleren. Open Site Explorer richt zich relatief meer op het Amerikaanse internet en de belangrijkste pagina’s daarbinnen.

Majestic SEO

Majestic SEO

De van origine Britse partij Majestic SEO richt zich met de Site Explorer http://www.majesticseo.com/ tevens op de europese markt. De uitdaging van beperkte rekenkracht is hier opgelost middels een onderscheid in een verse dataset van pagina’s die vaak worden bezocht en een historische dataset waar wordt getracht een zo groot mogelijk deel van het internet in kaart te brengen. Beiden vullen elkaar goed aan en ook hier kan middels de betaalde variant veel inzicht worden verkregen in de onderlinge verschillen tussen linkprofielen.

Andere linkbuilding tools

Er zijn nog enkele andere mogelijkheden om een linkprofiel in kaart te brengen, maar één die ik jullie zeker niet wil onthouden is http://www.linkresearchtools.com/. Deze combineert de data van alle andere bronnen en biedt de mogelijkheid hierin echt diepgaand te spitten. Het maandelijkse kostenplaatje maakt dat deze tool voor echte professionals is bedoeld.

Wat kun je met een linkanalyse?

Een uitgebreide linkanalyse van zowel de eigen website als die van de concurrentie toont voor er verdere inspanning is gedaan hoe haalbaar de toppositie van een specifieke zoekterm is. Op basis van de huidige situatie kan hiermee de route naar de top worden uitgestippeld met onderweg steeds weer zwaarder beconcurreerde zoektermen. Bij andere websites kan worden afgekeken welke inkomende ze hebben en hoe zij deze naar alle waarschijnlijkheid hebben verkregen. Een succesvolle SEO-strategie kan niet zonder afdoende inzicht in inkomende links.