Zoekmachine Marketing

Wat is Zoekmachine Marketing (SEM) en hoe werkt het? 

Zoekmachine marketing is het specialisme dat webpagina’s (hoger) vindbaar maakt in zoekmachines zoals Google. Wie hoger in Google te vinden is, zal vanzelfsprekend meer websitebezoekers krijgen en dat leidt vaak tot meer leads en klanten. Het is daarom niet gek dat tegenwoordig steeds meer ondernemers en bedrijven tijd, aandacht en geld besteden aan zoekmachine marketing. Maar wat is precies het doel van zoekmachine marketing en hoe werkt het? Dat leest u hieronder.  

Wat is het doel van zoekmachine marketing?

zoekmachine marketing semProfessionele zoekmachine marketing zorgt ervoor dat een website beter vindbaar wordt voor een groot en vaak gericht publiek. Door middel van zoekmachine marketing (SEM) kunt u hoogwaardig en gerichte bezoekers naar uw website trekken en zo uw online vindbaarheid vergroten. Meer websitebezoekers betekent vaak meer (kwalitatieve) leads, klanten en/of bestellingen. Goed vindbaar zijn in zoekmachines is dus essentieel voor het succes van elk bedrijf. Anno nu speelt zoekmachine marketing dan ook een grote rol in steeds meer online marketing campagnes.

Hoe werkt zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is te verdelen in meerdere onderdelen namelijk; zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). In de afbeelding hieronder ziet u in één oogopslag het verschil tussen SEO en SEA. Alles binnen het rode vlak is SEA, dit zijn advertenties en dus betaalde resultaten. Alles daaronder is het resultaat van SEO en zijn websites die op ‘natuurlijke’ wijze bovenaan Google staan. Hierna gaan we dieper in op het verschil tussen SEO en SEA en de werking van beiden. 

This image has an empty alt attribute; its file name is Zoekmachine-marketing-SEA-vs-SEO-1-516x1024.png

Het belang van SEO 

Uw bedrijf hoog in de organische zoekresultaten van Google? Dit is mogelijk met zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. Bij SEO gaat het om de optimalisatie van de website zelf, de zogenaamde on-page optimalisatie, maar daarnaast bevat SEO ook off-page optimalisatie.

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie is dus het optimaliseren van bepaalde html elementen in de website zelf. Denk aan h1-h6 tags, dat zijn de koppen in de tekst: hoe meer de zoekterm waarop u gevonden wilt worden voorkomt in de koppen van uw tekst, hoe groter de kans dat uw website hoger in Google eindigt. Maar ook alt-teksten achter afbeeldingen met daarin de zoekterm, goede titels en beschrijvingen van uw webpagina’s zijn belangrijk. Daarnaast is goede interne linking ook van groot belang bij het on-page optimaliseren van uw website. Link dus naar andere pagina’s binnen uw website. Denk aan de diensten en/of contactpagina, pagina’s die eigenlijk elke website wel bevat. Naar zulke pagina’s kunt u dus vaak eenvoudig linken.

zoekmachine marketing interne links

Eerste link is een voorbeeld van een externe link, omdat het wijst naar een andere pagina. De tweede link is een voorbeeld van een interne link, het leidt namelijk naar de contactpagina.

Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie is het optimaliseren van het linkprofiel van de website. Een linkprofiel is de verzameling links die naar uw website/webwinkel verwijzen. Hierbij moet er gelet worden op de anchor teksten: de tekst die aan de link wordt meegegeven. Anchor teksten zijn altijd klikbaar en verwijzen naar een andere pagina, en zijn belangrijk voor het bepalen van de ranking in Google. Daarnaast is het van belang dat de betreffende link op een webpagina staat die relevant is aan het onderwerp op uw website of webwinkel. Maar ook de waardering van Google voor die webpagina en het domein waar de link op staat is van belang. Hogere authority of trust vanuit Google geeft uw backlink meer kracht en uw website meer vertrouwen. Daarnaast moet er gelet worden op de history oftewel leeftijd van de site. Hierbij moet wel een kanttekening gemaakt worden, want alleen een oude domeinnaam betekent niet automatisch succes. De website moet ook van goede kwaliteit zijn. Het laatste punt is hoogte van de Pagerank van de webpagina waar uw link op staat. Pagerank is een cijfer dat Google meegeeft aan uw website. Hoe hoger dat cijfer, hoe belangrijker de website wordt gevonden.

On-page en off-page beiden belangrijk

Tegenwoordig spelen er zoveel dingen een rol bij het bepalen van de ranking van een website, dat het optimaliseren van één enkel ding uit de bovengenoemde alinea’s niet automatisch een hoge ranking in Google betekent. U zult dus op al deze verschillende factoren moeten letten, en zowel rekening moeten houden met on-page als off-page optimalisatie.

Wat is SEA?

Zoekmachine marketing bestaat daarnaast uit SEA. SEA is het tegen betaling adverteren in zoekmachines zoals Google. In Google zijn de bovenste gele zoekresultaten uit de bovenstaande afbeelding, voorbeelden van SEA. Zo kan uw site dus eenvoudig bovenin Google komen, zolang u er maar voor betaald. Betaald adverteren kan bijvoorbeeld met Google Ads. Het voordeel van Google Ads is dat u zelf uw positie kunt bepalen. Betaalt u meer? Dan wordt uw advertentie in Google ook hoger weergeven. Hierbij houdt Google wel rekening met zaken zoals de CTR (click through rate): hoe vaak iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de tijd dat u al adverteert. Het voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat u niet lang hoeft te wachten op bezoekers van uw website en daarmee vaak ook meer leads en/of bestellingen zult binnenhalen. Het nadeel van SEA is echter dat u voor elke klik moet betalen. En zodra u stopt met betalen, dan is uw website ook gelijk niet meer vindbaar.

 

zoekmachine marketing sea

De rode vakjes geven aan dat dit betaalde zoekresultaten zijn: SEA dus.

SEO en SEA: een gouden duo

De resultaten van SEO zijn dus langduriger: uw website komt organisch hoger in Google, en dat hoeft u weinig geld te kosten. Het nadeel van SEO is dat resultaten soms lang op zich kunnen laten wachten. Dat is ook meteen het grote voordeel van SEA: daar heeft u snel resultaat, zolang u maar betaald. Nadeel daarvan is dat het veel geld kan kosten en de resultaten tijdelijk zijn. Stopt u met betalen, dan is uw website niet meer vindbaar. Wat is dan wijsheid: SEO of SEA? Goed nieuws: u hoeft gelukkig geen keuze te maken tussen de twee. Het wordt zelfs aangeraden om met beiden aan de slag te gaan wanneer u hoger in Google wilt komen. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat wanneer uw website of webshop zowel organisch als betaald hoog in Google wordt vertoond, er een hogere click-to-rate zal zijn dan wanneer u alleen in de organische of de betaalde resultaten hoog vertoond wordt. Het is dus heel verstandig om zowel met SEO als met SEA aan de slag te gaan!

Voor wie is zoekmachine marketing geschikt?

Zoekmachine marketing is geschikt voor iedereen die beter vindbaar wilt zijn in zoekmachines zoals Google. Eigenlijk is dat voor elke ondernemer en voor elk bedrijf essentieel. Beter vindbaar zijn leidt immers tot meer websitebezoekers en zo ook tot meer leads.

Wat zijn de kosten van zoekmachine marketing?

De kosten van zoekmachine marketing lopen erg uiteen. Zo is SEO een stuk betaalbaarder, maar vereist het wel geduld. Resultaat kan even op zich laten wachten namelijk. SEA is een snelle oplossing, maar zal u ook hogere kosten opleveren. U betaalt immers voor elke klik op uw website via Google. De precieze kosten van zoekmachine marketing hangen dus heel erg af van de manier waarop u het wilt inzetten en welke successen u gaat behalen. Goed om hierbij te vermelden is wel dat zoekmachine marketing het best gezien kan worden als een investering voor de toekomst. Wanneer u hoog in Google staat zal zich dat immers altijd uitbetalen. Dus ook al kost zoekmachine marketing u nu geld, het kan u later tot wel 10 keer zoveel opleveren. 

zoekmachine marketing kosten

Aan de slag gaan met zoekmachine marketing maar weet u niet goed hoe? Schakel dan de hulp in van SEO Wiz! Wilt u meer gratis websitebezoekers en bent u van de lange adem? Dan gaan we aan de slag met SEO, zodat uw website organisch hoger in Google terecht komt. Liever snel resultaat? Dan zetten we SEA in, waarmee we gericht adverteren op zoekwoorden die voor uw bedrijf relevant zijn. Zo vergroten we snel en eenvoudig uw vindbaarheid in zoekmachines. Welke keuze u ook maakt, wij halen altijd het optimale uit uw marketingbudget. Dat doen we aan de hand van duidelijke afspraken en doelstellingen. Of u nu een kleine of een grote complexe campagne wilt, we voorzien u altijd van het meest passende advies. 

Meer weten over zoekmachine marketing diensten zoals SEO en SEA? Lees er hier meer over. Meteen weten wat we voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op, we vertellen u er graag meer over!