Organische vs betaalde zoekresultaten

Organisch vs Betaalde zoekresultaten

Gebruikers van zoekmachines klikken overweldigend veel op organische resultaten op Google en Bing met een marge van 94 procent naar 6 procent. Dat is volgens nieuw onderzoek van GroupM (Verenigd Koninkrijk) en Nielsen, dat vandaag is gepubliceerd door eConsultancy, gebaseerd op een steekproef van 1,4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd met 28 miljoen Britse burgers in juni 2011.

Aan de organische kant, het onderzoek brak ook brand versus niet-merk click-through rates, evenals click-throughs door verticale. Aan de betaalde kant, uit het onderzoek gebleken enkele demografische gegevens over die het meest waarschijnlijk om te klikken op PPC resultaten. Ten slotte bepalen of Google of Bing meer geslaagde zoekopdrachten heeft geleverd.

Organische zoekresultaten & click-through percentage
Anderen hebben eerder geprobeerd om organische click-through rates (CTR) te meten voor de top 10 resultaten op Google en Bing, wat resulteert in verschillende percentages, maar met een terugkerend en voor de hand liggend thema: hoe hoger je rang, hoe meer mensen klikken op uw website; hoe lager je rang, hoe minder klikken en verkeer naar uw site krijgt. Zo is dus een hoge ranking op pagina 1 van ultieme waarde voor elke website.

In tegenstelling tot eerdere studies, echter, de GroupM Verenigd Koninkrijk en Nielsen studie brak de zoekopdrachten in branded en non-branded. Al met gebruikers klikte op een van de top drie resultaten 68 procent van de tijd:

  • Resultaat 1: 48 procent
  • Resultaat 2: 12 procent
  • Resultaat 3: 8 procent
  • Rest: 32 procent

Op branded zoekopdrachten, de top 3 zoekresultaten ontvangen de meeste klikken (wat logisch is, gezien het zoeken is waarschijnlijk navigatie in de natuur):

  • Resultaat 1: 80 procent
  • Resultaat 2: 6 procent
  • Resultaat 3: 4 procent
  • Rest: 10 procent

Ook dit kan u enig inzicht geven over de vraag waarom Google nu 7 resultaten toont, in plaats van 10, op branded zoekopdrachten. Geen twijfel, is Google het zien van dezelfde soort gegevens op hun einde, en realiseert zich dat 90 procent van de gebruikers gaan naar een van de top 3 plaatsen, dus in de meeste gevallen de gemiddelde gebruiker zal niet eens merken Google heeft drie zoekresultaten geëlimineerd aan de onderkant van pagina 1.

Op niet-branded zoeken, maar de gegevens blijkt dat zoekers zijn meer bereid verder te gaan dan de top 3 resultaten (en deze gegevens is vrij gelijkaardig aan Optify bevindingen van gemiddelde CTR van vorig jaar):

  • Resultaat 1: 35 procent
  • Resultaat 2: 15 procent
  • Resultaat 3: 11 procent
  • Rest: 39 procent

Deze data lijkt goed nieuws voor sites die de luxe van de ranglijst niet heeft in een van de top drie posities. Er is zeker meer verkeer en geld dan in de 39 procent van de zoekopdrachten (posities 4-10) die worden gehouden als u uw site naar pagina 1 weer te krijgen.

Natuurlijke CTR door verticale is eveneens onderzocht. De hoogste CTR op de bovenste drie resultaten waren op zoek naar luchtvaartmaatschappijen, radio en televisie, en autofabrikanten; actuele gebeurtenissen / nieuws, huis en tuin, en computers en consumentenelektronica hadden de laagste CTR’s voor de eerste drie posities.

Betaalde zoekresulaten & click-through rates
Wie zijn die 6% klikken op PPC-advertenties? Vrouwen (53 % van hen) hebben meer kans om op betaalde zoekresultaten advertenties te klikken dan mannen, die klikken 47 procent van de tijd op advertenties .

Leeftijd is ook een factor. Zoekopdrachten van jongere hebben minder kans dat er geklikt wordt op betaalde advertenties – 35 procent van de advertenties is geklikt door zoekers van 34 jaar of jonger. Maar naarmate de leeftijd toeneemt, neemt ook het aantal klikken toe op die advertenties, als 65 procent van de klikken op advertenties komen uit zoekers van 35 jaar en ouder.

Google vs Bing
Google is gekroond tot “duidelijke leider ‘op succesvolle zoekopdracht tarieven, met een 91 procent succesvolle zoektocht tarief. Bing’s percentage succesvolle zoekacties: 76 procent.

Hieronder vindt u de volledige infographic:

organische vs betaalde zoekresultaten

Hoog in Google scoren met SEO Wiz.