Retargeting met Google Analytics

google analytics

Afgelopen vrijdag maakte Google bekend dat het retargeting binnen het AdWords platform mogelijk gaat maken door gebruik te maken van Google Analytics scripts. Hierdoor wordt het mogelijk om, nadat er een extra regel aan het bestaande script is toegevoegd, geavanceerde retargeting campagnes op stellen zonder dat daarvoor steeds nieuwe scripts geplaatst hoeven te worden.

Retargeting met Google Analytics

Google is wereldwijd en ook in Nederland het meest gebruikte webanalytics pakket. Door het toevoegen van een regel code aan het bestaande script wordt het voor de adverteerder relatief eenvoudig om geavanceerde (re)targeting strategieën en campagnes op te zetten.

Met de komst van deze functie hebben adverteerders zelf de controle over de opzet van de targeting en ze kunnen deze zelf op basis van de gerealiseerde resultaten aanpassingen doen.

De mogelijkheden om cookiepools (‘remarketing lists’ zoals Google ze zelf noemt) op te bouwen zijn zeer uitgebreid en mogelijk o.b.v. de bekende Google Analytics Metrics zoals Bezoekduur, Pageviews per bezoek, Browser, Locatie, Behaalde doelen, etc. Deze cookiepools kunnen vervolgens getarget worden binnen het Google Display Netwerk (GDN) met de mogelijkheden die AdWords biedt zoals frequency capping, verschillende pricing types, hybride targetingopties en naar ik aanneem ook het nu nog in Bèta verkerende Dynamic Retargeting (gebaseerd zijnde op de Teracent technologie).

Grootste handicap zit hem, in mijn optiek, nog in het beperkende GDN netwerk en daarmee het bereik en kwalitatief goede inventory. Wel moet gezegd worden dat de laatste tijd een aantal grote Nederlandse publishers zijn aangesloten, waardoor deze nu impressies realiseren bij campagnes die vanuit Google AdWords zijn opgezet.

Daarnaast zijn de gelimiteerde mogelijkheden voor het werken met 3rd party adserving tags om snel banners te wisselen nog verre van ideaal.

Cookiewet?

Sinds afgelopen 5 juni moet er volgens de wet expliciet toestemming worden gevraagd voor het plaatsen en uitlezen van cookies en moet er duidelijk geïnformeerd worden over de inhoud en het doel van de cookies. De extra regel script die toegevoegd moet worden aan het Google Analytics script zet een Doubleclick.net cookie. Indien je dit script gaat gebruiken dien je dus additionele informatie toe te voegen aan je cookie policy. Op dit moment beschikken we nog niet over de juiste gegevens maar t.z.t. zal de benodigde informatie voor in je cookiepolicy als reactie op dit artikel worden gepost.

Al gewhitelist?

Voor deze feature hoeven adverteerders niet gewhitelist te worden. De functie wordt, tot het einde van de zomer, gefaseerd uitgerold. De optie is te gebruiken als je in de Google Analytics Admin omgeving het ‘remarketing list’ tabje ziet verschijnen.

Wat te doen om live te gaan?

Om live te gaan met deze functie moeten de volgende stappen worden ondernomen:

1. Akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Google Analytics
2. Akkoord gaan met de voorwaarden van Display Advertising mogelijkheden binnen Google Analytics
3. Updaten van de privacy informatie op je eigen site. NB. Volgens de Nederlandse cookiewet moet je naast 4. het informeren ook expliciete toestemming hebben om de cookie te plaatsen.
5. Toevoegen van één extra regel aan het bestaande Google Analytics script.

Daarnaast moet je natuurlijk wel een AdWords account hebben gelinkt aan je Google Analytics account.

Vervolgens is het mogelijk om op basis van je eigen criteria cookie-pools op te bouwen en deze beschikbaar te maken in je AdWords account om deze met de mogelijkheden die daar beschikbaar zijn te (re)targeten .

Toekomst?

Het is duidelijk dat Google extra resources aan het inzetten is om de verschillende Google-owned platformen aan elkaar te knopen in de vorm van hun Doubleclick Digital Marketing Suite. Het zal dan ook slechts een kwestie van tijd zijn voordat Google Analytics, AdWords, DFA, Doubleclick Search, Doubleclick Studio, Teracent en Invite Media naadloos in elkaar overlopen.

Naast retargeting zal er naar alle waarschijnlijkheid ook snel een Pretargeting optie komen waarbij internetters getarget kunnen worden die een hoge selectiviteit hebben met de websitebezoekers van adverteerder X maar de site zelf nog niet hebben bezocht. Google biedt deze mogelijkheid nu al in beperkte vorm onder de naam ‘similar user targeting’

Meer weten over remarketing met Google Analytics? Bezoek deze pagina.

Dit artikel/nieuwsitem verscheen ook op marketingfacts.