Google koopt sociaal marketingbedrijf Wildfire

Google koopt sociaal marketingbedrijf Wildfire

Google neemt Wildfire over

Google heeft het Amerikaanse sociale marketingbedrijf Wildfire gekocht. De startup verzorgt marketing- en advertentiecampagnes voor Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, YouTube en LinkedIn.

Officieel zijn er geen bedragen genoemd, maar in de wandelgangen wordt een overnamesom van 250 miljoen genoemd.

Wildfire lijkt overigens wel tweede keus. Eerder werd een poging ondernomen om Buddy Media over te nemen, maar dat bedrijf ging naar Salesforce. Oracle kaapte Vitrue en Involver voor de neus van Google weg. Social marketingbedrijf Wildfire was de enige onafhankelijke speler in de markt.

Vooralsnog gaat de startup gewoon op de oude voet verder. Het bedrijf gaat dus niet exclusief voor Google werken. Grote klanten zijn onder meer Virgin Atlantic, NIVEA, Ideeli, KFC en Sony.

Google koopt sociaal marketingbedrijf Wildfire

Een paar maanden geleden probeerde Google zich met moeite te wringen in de social ad business. Dit keer lijkt het gelukt te zijn, aangezien de zoekgigant de startup Wildfire heeft overgenomen. De startup maakte dit bekend via hun website.

Overname

De overname is opvallend aangezien Google nu mogelijk geld kan verdienen met campagnes bij concurrent Facebook. Daarvoor moet de zoekgigant nog wel eerst Adaptly overnemen, omdat Wildfire zijn advertenties via deze partner verkoopt. Doet Google dat niet, dan moet het de inkomsten delen.

Bedrijven in social media-marketing worden steeds populairder. Eerder dit jaar wou Google Buddy Media overnemen, maar Salesforce bood meer. Ook softwarebedrijf Oracle nam recentelijk twee van zulke bedrijven over.

Comments are closed.