Display Advertising

Display Advertising (DA)

De laatste tijd is er in ‘het wereldje’ veel te doen rondom ‘display advertising’, iets wat we vroeger gewoon ‘bannering’ noemden. De meningen zijn verdeeld, sommigen zeggen dat het ‘the next big thing’ is, anderen zeggen dat het een achterhaalde methode is van online marketing en totaal niet resultaatgericht is.

Wat is display advertising?

Display advertising is niets meer en niets minder dan het reclame maken op internet middels beeldadvertenties. Net zoals je dat vroeger deed met een advertentie in een krant of tijdschrift (print) of bijvoorbeeld via posters in bushokjes (outdoor). In de offline wereld is het nog steeds een veel gebruikte methode (en blijkbaar dus de moeite waard voor adverteerders).

Doelstellingen die zich lenen voor deze vorm van adverteren zijn vooral het opbouwen/bevestigen van merkbekendheid en productintroducties maar ook voor meer verkoopgerichte activiteiten kan het goed werken.

Hoe werkt display advertising?

Eigenlijk werkt het heel simpel. Je maakt een beeldadvertentie (banner) en je bepaalt waar je deze banner wil plaatsen. Er zijn vele studies geweest naar de meeste effectieve banner. Vaak werkt het als er mensen in voorkomen die je aankijken, een duidelijke call-to-action (klik hier) en niet te veel grafische elementen bevatten (max 10).  Zie bijvoorbeeld een onderzoek van Microsoft. Natuurlijk is het altijd verstandig om te testen met verschillende uitingen. Varieer daarbij met kleur, beeld, call-to-action, logo etc.

Nog interessanter is de vraag waar je de banner wil laten weergeven. Vaak wordt deze vraag uitbesteed bij een klassiek media-bureau dat dezelfde werkwijze hanteert als bij klassieke media. Er wordt een doelgroep geformuleerd en er wordt gekeken naar welke tijdschriften deze mensen lezen (volgens opgave van de tijdschriften zelf!). En hier gaat het mis. Media-inkoop op internet is anders en kan ook veel effectiever.

Media inkoop op internet

Om je banners op internet in te zetten zijn een aantal mogelijkheden. Het is zaak om op basis van je doelstellingen een keuze te maken tussen de verschillende mogelijkheden. Verschillende online bannerposities hebben namelijk ook verschillende impact op de kosten (afrekenmodel) en op het resultaat. Hieronder een kort overzicht van de mogelijkheden.

  • Rechtstreeks posities op grote websites inkopen
    • CPM-model (betalen per 1000 vertoningen)
    • Relatief duur
    • Vooral geschikt voor branding
    • Soms mogelijk om te targetten op verschillende doelgroepen (sociodemografisch)
    • Risicovol (weinig conversiegericht)
    • Vaak (tegen een meerprijs) mogelijk om een frequency cap in te stellen (ervoor zorgen dat iemand je advertentie maar maximaal 3 keer ziet in een bepaalde periode)
    • Meest te vergelijken met adverteren in een krant of tijdschrift
  • Google Inhoudsnetwerk
    • CPC-model (betalen per click/bezoeker op je website)
    • Mogelijk om te targetten op websites maar ook op relevantie (keywords) en een combinatie daarvan
    • Ook mogelijk om tekstadvertenties te gebruiken (heeft vaak een hogere doorklikratio en conversie dan beeldadvertenties)
  • Affiliatemarketing
    • Geen directe invloed op waar je banner staat
    • Afrekenen per resultaat (betalen per lead of per sale)
    • 30 dagen cookietijd
  • Onverkochte advertentieruimte
    • Via uitgevers (MSN, Ilse, Marktplaats) maar ook via externe partijen binnen specifieke websites
    • Geen direct zicht op waar de banners staan
    • Afrekenen op CPC-basis met lagere CPC’s maar soms ook op resultaat (houdt wel rekening met postview)

In pripcipe is met alle bovenstaande mogelijkheden een mooi resultaat te behalen. Bedenk vooraf wat de doelstelling van je campagne is (bereik, verkeer of conversie) en test natuurlijk alles. Probeer ervaring op te doen met alle methodes en kijk wat het beste werkt.